אישור והכנה לניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי (ניתוח קיצור קיבה) הוא ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית. ניתוחים אלו כוללים ניתוחים להגבלת נפח הקיבה כגון ניתוח הצרת קיבה או שרוול קיבה וניתוחים המשרים תת-ספיגה כגון מעקף קיבה ומעקף תריסריון.

הקריטריונים המקובלים לניתוח בריאטרי
כיום הם:
 – מטופלים עם ערך מדד מסת גוף BMI מעל 35 , הסובלים מתחלואות הקשורות בהשמנה: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, הפסקות נשימה בשינה, מחלת לב, קוצר נשימה, כאבי גב, כאבים בפרקי הברכיים והפרעה בפוריות.
– אנשים עם מד מסת גוף BMI מעל 40.

קיימים מספר ניתוחים:

  • בלון קיבה – Intragastric Balloon
    בפרוצדורה אנדוסקופית (הכנסת הבלון דרך הוושט) מכניסים בלון סיליקון מרוקן לקיבה ומנפחים אותו כדי שיתפוס חלק מנפח הקיבה. מנגנון זה מגביר את תחושת המלאות והשובע בשלב מוקדם יותר של הארוחה. הבלון נשאר בקיבה לפרק זמן של עד 6 חודשים ומביאה לירידה ממוצעת של 25% מעודף המשקל במהלך חצי השנה הראשונה. הירידה במשקל דועכת לאורך זמן ובטווח זמן של 5 שנים, נשמרה רק שליש מהירידה במשקל.
  • ניתוח טבעת מתכווננת – Adjustable Gastric Band 
    בהצרת קיבה מתקינים טבעת מתכווננת סביב חלקה העליון של הקיבה ויוצרים כיס קיבה קטן. את הטבעת ניתן למלא בנוזל וכך לצמצם את קוטר המוצא אל עבר יתרת הקיבה. מושגת הגבלה ביציאת המזון מהכיס הקיבתי והאוכל גורם למתיחה של דופן הכיס הקטן ולתחושה של שובע.
    לניתוח הטבעת המתכווננת אין השפעה הורמונלית על תחושת הרעב והשובע. בישראל נצפתה ירידה בשיעור ממוצע של 47.3% מעודף המשקל כשנה לאחר הניתוח, וירידה בשיעור ממוצע של 42.8% לאחר 12 שנים.
  • SLEEVE GASTRECTOMY
    בניתוח שרוול קיבה יוצרים קיבה בצורת שרוול בנפח של כ 50-80 סמ"ק, כך מגבילים את כמות האוכל לעשירית מנפח ארוחה רגילה. ניתוח זה גם מפחית את רמת הורמון הרעב גרלין המופרש בקיבה וכך מושגת תחושת שובע. נתונים בישראל מגלים ירידה ממוצעת בשיעור של 78.8% מעודף המשקל בטווח של 3 שנים, וירידה של 54.8% בחלוף 8 שנים.
  •  במעקף קיבה Roux-en-Y
    יוצרים כיס קיבה קטן עד 30 סמ"ק. את כיס הקיבה החדש מחברים ללולאת מעי דק. מתיחת כיס הקיבה הקטן וירידה של הורמון הרעב גרלין מביאים לתחושה של שובע. המעבר מזון ישירות למעי מביא לתת ספיגה . הירידה הצפויה במשקל היא בשיעור של 70%-80% מעודף המשקל.
    היא נשמרת גם לאחר 10 שנים עם ירידה בעודף המשקל בשיעור של 57%
    המזון שמגיע לקיבה המוקטנת מדלג על התריסריון ועל חלק מהמעי הדק. החלק התחתון של הקיבה והתריסריון מחברים לחלק המשכי של המעי הדק, כך נמשכת הפרשה מיצי עיכול אל המעי הדק.

הניתוח משפיע על המטבוליזם בשלושה מנגנונים :

 תחושת מלאות מוקדמת עקב נפח המזון קטן שמגיע לקיבה, ירידה בספיגה עקב שטח קטן של המעי המנותק ודיכוי תחושת רעב והגברת תחושת שובע ע" שינויים הורמונאליים ואנטומיים .

Single Anastomosis Gastric Bypass (Mini) –
(מיני מעקף) זהו מעקף קיבה בהשקה אחת, בו יוצרים מהקיבה כיס בצורת צינור דק ומחברים אותו בצדו בהשקה אחת אל לולאת מעי בצורת אומגה באורך של כ-150 ס"מ. לולאת המעי ארוכה יחסית למעקף הקיבה הרגיל. כיוון שההליך הכירורגי פשוט יותר, ניתן להשיג את היתרונות ארוכי הטווח של ניתוח המעקף, ובעת ובעונה אחת להקטין את הסיבוכים בניתוח. צורה זו של השקה מאפשרת גם היפוך של הניתוח ביתר קלות, אם נדרשת פעולה כזאת. בניתוח זה יורדת הפרשת הורמון הרעב גרלין,
עולה הפרשה GLP1, הגורמת לזירוז הפרשת אינסולין ,ירידה בצריכת המזו המלווים בתחושת השובע ובנוסף מופעל מנגנות תת ספיגה .
לאחר הניתוח צפויה ירידה ממוצעת בעודף המשקל בשיעור של 68.6% בחלוף 3 שנים, וירידה ממוצעת בשיעור של 72% בחלוף 5 שנים.

מחקרים הראו שסיבוכים כמו דימום או דליפה מהקיבה לתוך חלל הבטן נפוצים יותר בניתוח מעקף קיבה לעומת ניתוח שרוול. לעומת זאת, סיבוך של רפלוקס נפוץ יותר דווקא לאחר ניתוח שרוול ביחס לניתוח מעקף קיבה.

לפי הנהלים וועדות בריאטריות כל מטופל צריך לעבור תהליך הכנה לניתוח בליווי דיאטנית שעברה הכשרה והתמחות בבריאטריה.

הכנה לניתוח כוללת בין 3 ל 6 מפגשים לצורך שינוי בהרגלי אכילה ושתייה, ביצוע בדיקות מעבדה, הערכה תזונתית ותיקון חוסרים במידה ונמצאו לפני הניתוח ע" נטילת וויטמינים / מינרלים אותם תתאים ותמליץ דיאטנית אלמנת למנוע סיבוכים כגון אנמיה, הפרעות במערכת עצבים, התפתחות אוסטאופורוזים, נשירת שער וכדו. המטופל ילמד להפריד בין נוזלים למוצקים, לאכול ארוחות מסודרות ללא נשנושים .
שבועיים – שלוש לפני ניתוח תרכיב דיאטנית תפריט דל פחמימות לצורך להוריד כמות השומן מאיברים פנימיים ולהקל על פעולה כירורגית.
מטופל יקבל הנחיות תזונתיות / תפריט לאחר הניתוח לעבור בהדרגה ותוך תמיכה ומעקב דיאטנית בהדרגה ובזמנים המתאימים מכלכלה נוזלית לטחונה , רכה ורגילה תום חודש מאז הניתוח.
כמו כן תתאים דיאטנית תכשיר ויטמינים ותוספים הנדרשים אשר על מטופל ליטול לכל אורך חייו .
בסיום התהליך יקבל מטופל אישור לניתוח בריאטרי (מכתב המסכם ומפרט את תקינות של הרגלי אכילה והערכת תזונתית עם המלצה דיאטנית על בשילות ומוכנות לניתוח).
מומלץ מעקב דיאטנית לאחר הניתוח להשגת תוצאות מיטביות ובדיקות דם , צפיפות העצם תקופתיות לאחר הניתוח.

כתיבת תגובה